Nybroån 2016

God fortsättning på er alla!!Nyheter

Posted by R.G 02 Jan, 2017 10:50

Om ni inte kommer in på bloggen 2017 så gå in på bloggen,upp under visa på skrivbordet, ( längst upp till vänster på skärmen) tryck på uppdatera så kommer 2017 automatiskt upp. Eller ni går genom vår hemsida o trycker på Nybro bloggen.

ha de gott alla/Ronnie

" Gott Nytt"!!Nyheter

Posted by R.G 31 Dec, 2016 13:17

ÖNSKAR ER ALLA ETT GOTT SLUT O ETT GOTT NYTT ÅR !!!

Ha de gott i stugorna ...så hörs vi 1/1 2017 /Ronnie.

" Jädrans så nära nu"!!Nyheter

Posted by R.G 30 Dec, 2016 15:09

Blog image" Pegel" på 2:an vid sockerbruket, då visar den på 1:an nere vid "Dubbelbroarna" hyfsad vattenföring i ån.Blog imageDet är så pass nära nu till första rulltjut o spöböj att man kan känna att det kittlar till lite i hela kroppen. En säger en seg dag till för spöt att vila ut innan påfrestningarna sätter in o vi böjer spö lite till mans längs med åkanten. De återstående timmarna rasslar fort bort. Hoppas att kustfisket inte blåser bort utan de första dagarna nu när alla är så pass taggade inför premiärfisket.

" Knappt en tafslängd tills fiskesäsong 2017"!!Nyheter

Posted by R.G 27 Dec, 2016 23:46

Go fortsättning på er alla!!Blog image Den övre sträckan från "Dubbelbroarna" till "Lernacken " är avlyst på allt fiske de första 2 veckorna. Tyvärr så har vi fortfarande fisk som håller på med sina lekbestyr på sträckan ...så har det varit nu de senaste åren!!Vi får hoppas att bänken kommer till användning igen under 2017.Blog imageNågra långdragna dagar till innan man kan tackla ihop spöt dra lina ur rullen o bara nöta på.....härliga tider stundar. Ser man framåt en vecka så kan naturen ställa sig på tvären till ett spöböj....minusgraderna verkar komma i mitten av januari månad. Typiskt...nu när man har plockat fram termos o ryggsäck o står redo för batalj. Men vi får några dagar på oss innan kylan slår ner över Nybroån.Blog imageNågot att binda på tafsen!!

Ha de gott alla i stugorna...vi hörs/Ronnie

" Julen är runt kröken "!!Nyheter

Posted by R.G 21 Dec, 2016 16:43

Blog imageJaha då är vi där igen, dags att sätta ihop önskelistan på allt vi är i behov av!! Blog imageLite flugor kanske....det får man aldrig för mycket av!!Blog imageBlog imageLite tips på gångbara mönster i Nybroån.....

Inte så mycket att tillägga, nu går vi bara o väntar på den 1:a januari o gör upp fiskeplaner inför premiärdagen.

Så till er alla som följt med under året önskar jag en go o glad Jul...tillbaks i mellandagarna, tills dess....Ha de gott i julestugorna...vi hörs/Ronnie

" Lite eftersläntare i räknaren"!!Nyheter

Posted by R.G 20 Dec, 2016 14:12

Blog imageDet sjunker o sjunker, nu ligger den nedersta delen av lekbädden vid dubbelbroarna o kippar luft, men vattentempen däremot är på stigande humör...4 grader nu!! Lite fisk passerar fortfarande räknaren på väg upp, men det är glest mellan dem nu.Blog imageVi piffade upp " Draget" lite med att centrera skylten, fixa till bänkarna.Blog imageNågot att lägga alla slutkörda spö på vid fikapausen.Blog imageOch en liten fisk på väggen. Nu e de bara blomsterlådor o hängpelargonior kvar sen kan vi flytta in....trivsamt värre!! Ja just de ..Håkan ville sätta lite tagetes utanför....vi tar de med.... lugnast så!!

Ha de gott i stugorna..vi hörs!!Ronnie

" 12 dagar kvar"!!Nyheter

Posted by R.G 19 Dec, 2016 14:57

Blog image12 korta dagar kvar tills vi kan börja spöböja längs med åkanten, i dagsläge ser det lovande ut med en hel del blänkare i ån. det är lite sämre på lekplatserna men 2.5 gradigt vatten ställer till det med leken. Det blir antagligen en kopia på de gångna årans lekar, då vi har haft lek lång in i januari o för den del lite eftersläntrare som tog februari i anspråk också!Blog imageMats o jag tog tillfället i akt att färdigställa vindskyddet med bänkar o en skylt.Blog image" Voil'a " fick ihop en skylt också under morgontimmarna....ok kl:10:00!!

Ny dag i morgon, ha de gott i stugorna...vi hörs/Ronnie.

" Söndagsmys vid Draget "!!Nyheter

Posted by R.G 18 Dec, 2016 15:35

Blog imageEfter två mysiga dagar vid "Draget" så står vindskyddet färdigt, nu har vi bara att montera upp bänkarna ( kommer upp i morron ) sen har vi skapat en vind o regnskyddad plats till medlemmar o kortfiskare. Vi tackar alla inblandade för arbetet, det gjorde vi bra Håkan, fick med mig Mats ut på slutklämmen idag.Blog imageFälle föll i pose- bart läge inför kameran. Det börjar att sina på utförbara arbeten längs med ån nu....skönt nu e de snart julefrid o vi kan lägga dagens arbete till handlingarna.

Nu är fiskedagarna snart inom spöhåll, vi såg en del fisk som latchade runt i vattenytan, kanske de beskådade vårt byggnation....hur som helst "den tål att betraktas" !!

"Pensionat Draget"!!!Nyheter

Posted by R.G 17 Dec, 2016 18:10

Blog imageVälkomna till "Pensionat Draget" i nuläge gör det verkligen skäl för sitt namn!!!Blog imageDet var bara två viljor så det gick ganska så fort att slå upp!!!Blog image"Stordals Håkan" har redan bokat plats.....fan de blev fint värre. Nu fixar vi resten i morgon, lite väggar o tak av presenning o lite bokplank till bänkar o bord. Resegille...med krans o glans sen e de klart. Ett ställe för kortfiskarna att slappa av på mellan spöböjen.

Kolla lite på leken i skymningen inte mycket fisk som var aktiva, med 2,5 grader i luften o runt 2 i vattnet, då säger man inte så mycket om det.

Ha de gott i stugorna hela helgen... så hörs vi igen/Ronnie

"Ingen altartavla"!!Nyheter

Posted by R.G 16 Dec, 2016 17:48

Blog imageIngen altartavla men funktionen är där.......fick lite virke över!!Blog imageDå var vi äntligen klara med stigen längs med "Gamla Golfbron"...en "agreabel" gångväg nu ....eller hur Mats??Blog imageLugnet före stormen ......"Östes Håla" i bakgrunden! 15 långa dagar till vi hör ett rullknatter här!!Blog imageInte ett dugg förändring på "Pegelplankan", kylan slog till igen, vattentempen ligger på c:a 2,5 grader, kallt s...tan. Lite så lagom färgat vatten, man skymtar botten på de grundare partierna. Över en meter då är de kört....fiskbart!! Mer arbete väntar innan säsong 2017 öppnar, men vi är nära nu!!Blog imageVattentemp 6-7 grader och uppåt,......häng på något grått då!!

Ha de gott i stugorna...trevlig helg, vi hörs/Ronnie

"Lite lekfilm"!!Nyheter

Posted by R.G 15 Dec, 2016 13:39

Lite av öringleken innan kylan slog till.Blog imageSakta men säkert går de neråt....hur länge håller den prognosen!!Blog image16 korta dagar tills fiske.....nu e de nära!!Blog imageStigar rensade, skräp plockat allt klart inför säsong 2017. Blog imageEtt säkert kort att starta upp med, guldfasan, orange hackel o lite glitter enkelt o bra!!

Ha de gott i stugorna....vi hörs/Ronnie

"Skaplig vattenföring"!!Nyheter

Posted by R.G 14 Dec, 2016 15:58

Blog image"Pegeln" visar på under 3:an, vattentemp 4,4 grader....de duger! Blog imageSikten.....helt ok igen!!Blog imageVi arbetar o njuter av livet, fick några timmar över idag!!Blog imageBlog imageSå nära nu, bara några ynkliga meter till sen är slänten iordningsställd. De fixar vi i veckan, sen kanske vi kan hålla jul!!!

" Lite arbete skadar aldrig"!!Nyheter

Posted by R.G 13 Dec, 2016 14:54

Blog imageDet ger med sig o klarnar upp snabbt nu, strecket till 3:an dök fram igen. När räknaren var rensad o klar tog vi tag i nästa projekt för dagen.Blog imageFullastad med virke tog vi oss ner till "Gamla Golfbron" för att åtgärda kanterna längs med stigen.Blog imageBlog imageEfter lite grävande , krattande, bankande o lite sågande var också inblandat, fick till en hyfsad gångstig längs med ån. Pensionärsligan har gjort det igen!!!! Ok... vi kom bara halvvägs men de funka det med. Ännu en dag kan läggas till handlingarna.

"Nu steg hon igen"!!Nyheter

Posted by R.G 12 Dec, 2016 14:55

Blog imageNån cm över 3:an på "Pegeln" stegrade hon sig till o drog på sig en gråbrun dress som gör det omöjligt till att följa leken de närmaste dagarna.Blog imageEn hel del blänkare är siktade i ån, inte bara genom räknaren utan även på den nedre sträckan där de genom luftsprång avslöjar sin närvaro.......de bådar gott för kommande fiske!!Blog imageDå kanske en "Chilimps" kan passa. Flugan ( mönstret ) kom till år 1942 uppe i Mörrum av Sven Hallman, Rolf Wilhelmson och Olle Törnblom.Blog imageDen kände profilen Sven Hallman gästade flitigt Nybroån under 70-talet på premiärerna.Blog imageBlog image1992 avled Hallman, han hade redan 1983 donerat sin omfattande privata samling av sportfiske-utrustning till bildandet av det svenska sportfiskemuseet sportfiskeforrum i Älvkarleby där han var klubbmästare under studietiden. Alle de gamla fiskeprofilerna finns inte kvar i livet, de har alla ställt undan sina spön.Blog imageEn äldre variant av "Chilimps" hittade jag i "Bates Jr. Atlantic Salmon Flies and Fishing", från 1970.

"Lekbestyr"!!Nyheter

Posted by R.G 11 Dec, 2016 14:07

Lite film på arbetande honor vd Dubbelbroarna.Blog imageDet tog ett dygn för att vi skulle märka av de 15 mm regn som kom i går, det brunfärgade stigande vattnet satte igång lekhormonerna......full fart på lekbäddarna!!

" 21 långa dagar till"!!Nyheter

Posted by R.G 10 Dec, 2016 17:49

Blog image15 mm blöta slog ner över oss i går, det steg c:a 4-5 cm på "Pegeln" det var allt. Inget grums i vattnet, man kunde fortfarande beskåda de ystra paren på lekplatserna. Första gång lekarna var på plats, mindre erfarna men smarta nog att vänta ut de erfarna o betydligt större hanfiskarna, som fick arbeta för hålla lekplatsen fri från snyltare.Blog imageDen övre sträckan som vi förr något år sen iordningställde har börjat bära frukt. Lekplatserna ser ok ut, har gjort så nu sen en vecka tillbaks, tyvärr så är aktiviteten inte den största.....men de har börjat. Blog imageDet här är ren natur utan filter, närmre än så här kommer man inte.Blog imageBertil tittar ut över de nedre lekplatserna som verkar vara besatta.....det är bara statisterna som fattas. Djupt vatten i närheten underlättar stealthläget vid arbetsplatsen, bara att glida ner när fara eller närgångna medlemmar nalkas.Blog imageMed hjälp av det höga gräset kan man lättare att hålla ett öga på leken, ...till o med så Bertil försvinner!!

Än så länge håller den nedre sträckans öringar ett klart försprång i leken.....men det kan lätt förändras framöver. Rätt temperatur o lite lekfullhet så har vi oavgjorda siffror på sträckornas aktiviteter.

Ha de gott i stugorna...som sagt 21 långa dagar till sen är fisket igång, vi hörs/Ronnie.

" Andra andningen"!!Nyheter

Posted by R.G 09 Dec, 2016 19:39

Kolla in räknaren, den går in i andra andningen nu! Smällfeta romstinna öringhonor trängs för att komma upp på lekplatserna, där revirhävdande stridslystna hanar inväntar dem. Kul att det tog ny fart i räknaren, trodde för ett tag att det var kört mer eller mindre på den punkten..! Var nere o kolla upp lekbestyren vid "Dubbelbroarna" , där under höll en lekhane på de 7+ kilona på. Både honan å mindre närgångna hanar var på plats. En skön syn att se gammal är äldst. Inga större manövrar behövdes för att visa att lekhonan hade han satt ögonen på...inget för de andra att hämta där! Hela 6,5 grader i vattnet, ganska så behaglig lekvärme att arbeta i nu till helgen. Övriga lekplatser längre ner i ån är det sämre beställt med leklynnet....kan vara att de rustar upp sig för helgarbete!! Ett litet citat från Bertil: Skulle vilja se när det är dags för hanen spruta mjölke över romkornen, då kommer ån att färjas vit hela vägen ner till mynningen...fan tro't han e stor!!

Blog imageKliar det i fingrarna...en Blue Doctor, fiskar bra i de flesta vatten!!

Ha de gott i stugorna..vi hörs/Ronnie.

"Bättre än förväntat"!!Nyheter

Posted by R.G 08 Dec, 2016 16:06

Blog imageBlog imageMynningen -utloppet, såg betydligt bättre ut från en annan vinkel när man kom bort från fiskevillan. Visst drog den bort österut ett tiotal meter, lite grund men bred så någon omöjlighet att komma upp i ån föreligger inte,.....det fixar dom!!Blog imageEfter att vi strosat omkring nere vid sanddynerna i den hårda västanvinden sökte vi upp ett parti av ån som låg mer i lä. Nya golfbro-sträckan verkade stämma med vad vi var ute efter så vi kolla in de nysatta plantorna...allt väl på den fronten!!Blog image"Lernacken" nedströms till alen i kurvan, lugnt o fint....lite för lugnt!!Blog image"Gamla lekplatsen" 7 pyttesmå lekgropar har de lyckats åstadkomma..suveränt!! Nu har vi en vattentemp på 4,5 grader.......sätt igång o lek nu!! Inte skymten av fisk på den annars så omtyckta "Gamla lekplatsen", inte förrän man kom upp på nästa sträcka kilade en fiskstjärt bort från bädden...alltid nått!!Blog imageEn blick på "Pegeln", det enda normala på sträckan, visade en vattennivå på lite under 1:an....inga förändringar där inte!! Fisken på bro-lekplatsen drog sig undan när vi kikade fram över räckkanten, så visst finns det ett strimma av hopp...det är långt ifrån kört. Övre sträckan, "Cherraton" har inte bjudit på samma intensitet som fjolårets lek, vi lägger all uppmärksamhet framöver på det partiet....De har ju bara precis börjat att flytta grus där uppe, mycket kvar att göra de kommande dagarna.

" Det ser låst ut"!!Nyheter

Posted by R.G 07 Dec, 2016 14:40

Blog imageDå är det dags att ta fram spadarna igen o öppna upp mynningen, innan det stiger som förra gången. Finns alltid nått att syssla med längs med ån. Leken verkar ha avstannat...en jädrans massa timeout där!! Fisk uppehåller sig kring lekgroparna, men arbetsmoralen är väldigt låg. Det blir mest att de glider över gropen i maklig takt när de ändrar till en bättre position ....för vad?? Hade en temp på -7 grader natten som gick....kallt s.tan!! Badtemperaturen ligger nu på 2,9 grader så man förstår sävligheten bland honorna.

Vi andra får se över våra lager av flugor o tillbehör, så varför inte ett nytt mönster till flugasken. Blog imageInget märkvärdigt, guldtinsel till kroppen o så ribbar över kroppen med ett guldfasanhackle, följer efter med en guldribbing som låser hacklet på plats....färdigt!! Då tar vi ledigt för idag!!Blog imageEttan ... mer eller mindre, på "Pegeln"!!

Ha de gott...vi hörs/Ronnie

" Bengt Öste"!!Nyheter

Posted by R.G 06 Dec, 2016 15:55

Blog imageBengt Öste en känd tv-profil o nyhetsankare i rapport. Gästade flitigt Nybroån under ett antal år till premiärfisket.Blog imageVy ner mot "Östes Håla" där många öringar möte sin värdiga motståndare. De sista åren fiska han nästan bara på den nedre biten av ån....nära till ärtsoppan kanske??Blog imageDet var inte bara snack, en o annan fisk kunde han stoltsera med....och så förstås pipan den fanns där hela tiden!!Blog imageHär tillsammans med Landshövding Bertil Göransson nere vid fiskevillan..på 70 talet!!Blog imageAll den fisk som drogs upp på premiärdagen....35 till antalet. Det var andra tider då var det fisk som räknades , nu är det blänkare som gäller!!

Lite nostalgi igen.......

På lekfronten i ån inget nytt, fortfarande den här förbaskade väntan på att sätta igång med bestyren. En o annan fisk passerar genom räknaren igen, från att ha varit ebb i räkningen ett par dagar...alltid nån som är ute i sista minuten!!

Ha de gott i stugorna...vi hörs /Ronnie